Oblíbené příspěvky

neděle 8. ledna 2012

KAREL HYLIŠ - POSTAVA S KRYSTALY


Postava s krystaly
V areálu středních škol mezi ulicemi Brněnskou a 17.listopadu stojí od konce osmdesátých let plastika Karla a Petra Hylišových. Oba sochaři, otec a syn, pocházeli z Vysočiny, žili v Havlíčkově Brodě. V hradeckých galeriích pravidelně vystavovali a Petr Hyliš zde v 80.letech externě vyučoval na pedagogické fakultě. Karel Hyliš získal řadu ocenění, čestných uznání a titul Zasloužilý pracovník kultury. Dnes je velmi obtížné normalizační plastiku spravedlivě ocenit. Jde o velmi rozpačité dědictví, které na veřejných prostranstvích působí většinou dost uměle a nesouvisle.
V dobových katalozích umělců se o jejich východiscích bohužel mnoho nedovíme. V krizi bylo nejen sochařství, ale i způsob psaní o něm. Z výrazů : zvláštní sdružování hmoty, morfologie tvorby, neklidný dialog a hledání, oslyšená tvorba čiší nejistota. Což přesně ukazuje v jakém vzduchoprázdnu tyto realizace vznikaly. Navíc se dočteme o odvaze experimentovat, kterou vůbec z díla ani z doby nepochopíme.
Ani název této konkrétní realizace není jistý. Totožný tvar nacházíme pod jmény Vesmírný plavec, 19851986 tepaná měď, případně i Rozvoj vědy a techniky, 1988, měděný plech. Možná se liší v detailu, vždy jde o stylizovanou ženskou figuru s rukou vztaženou vzhůru, v níž drží drátěnou krychlovou strukturu. Měla by působit jako letící. V Hradci Králové je usazena na kamenném sloupu se svislými drážkami, který dodává výšku, ale formálně k moc nesedí. Na sloupu obvykle stojí Panna Maria, přímluvkyně na nebesích. Usazením do výšky se alegoricky uctívají nejvyšší hodnotyNezávislost, Svoboda. Případně ti co vidí daleko jako Kryštof Kolumbus mají své místo na sloupu. V normalizačním jazyce si věda a průzkumníci vesmíru jistě také zasloužili vyvýšené místo. Jenže jak symbolicky zachytit něco tak neurčitého jako je rozvoj ? Dívka se hodí ke všemu, natahuje se do dálky, jakoby chtěla na cosi dosáhnout. Je to příliš banální, schematické a klišé vyjádření. 
Realizace tohoto názvu se jistě dobře na nově vznikající sídliště u komisí prosazovala, navíc nebyla tvarově ani koncepčně nijak kontroverzní, nová nebo odvážná. Kromě Hradce Králové byl Rozvoj osazen také před obchodním střediskem v Třebíči. V osmdesátých letech mělo téma odůvodnění před ředitelstvím Mlékárny, dnes mezi školami můžeme plavkyni posuzovat v kategorizaci Pavla Karouse z webu Vetřelci a Volavky. Jeho dlouhodobá aktivita zabývající se normalizační plastikou právě v této době grandiózní prezentaci v pražském Doxu. Karous z pozice současného umělce a nadšence pro 70. a 80.léta zařadil jednotlivé typy velmi vtipně jako Volavky, Mamutí kosti, Vetřelce, Trifidy a schoulené ženské postavy pochopil jako : Ztratila klíče. A právě do této kategorie by mohla postava s krystalem jako extrémní případ patřit. Možná právě někdo hází klíče z balkónu. Další možností, jak vstoupit do prostoru staršího sochařství je Spící město Dominika Langa na letoším Benátském bienále, kdy rekonstruoval a zaktualizoval ateliér svého otce sochaře Jiřího Langa.












Žádné komentáře:

Okomentovat