Bedřich
Stefan
– Merkur a železnice
– Merkur a železnice
Významnou
stavbu
na
Ulrichově
náměstí
navrhl
pro
Hradec
Králové
Josef
Gočár.
Pracovalo se na ní v letech 1928-32
a
dnes
je
památkově
chráněna.
Sídlí
v ní magistrát
města
a
policejní
ředitelství.
Ve
své
době
tato
stavba
znamenala vytvoření dalšího centra vedle
staré
historické
části.
Sídlo
Ředitelství
státních
drah
bylo
navíc pro Ulrichův
Hradec
velmi
prestižní.
Konstruktivní
stavbu
zdobí
reliéf
s
motivem
cestování
a
železnice.
Antická
roucha
se
nám
na
funkcionalisticky
pojaté
budově
mohou
zdát
zvláštní,
ale
meziválečnou
dobu
ovládal
proud
neoklasicismu,
který
sebou
nesl
věčné
a
nadčasové
hodnoty
a
s
tím
i
staré
Řecko.
Sochař
Bedřich
Stefan
žil
v
letech
1896–1982.
Vystudoval
Uměleckoprůmyslovou
školu
u
profesorů
Drahoňovského,
Kafky
a
Španiela
a
pokračoval
na
pražské Akademii
v
ateliéru
Jana
Štursy.
Budova byla slavnostně otevřena roku 1932, ale pískovcový reliéf
v rozměrech 10 x 2 metry byl osazen až o rok později. V tisku si
mnohokrát stěžovali, že jeho nepřítomnost dům hyzdí. Zvětšení
podle modelu provedli místní sochařské Škodovy závody, autor
přijel v létě roku 1933 dílo sesadit a provést korektury. Když
byl reliéf na svém místě, tisk měl pro Stefana slova obdivu :
(Reliéf) Působí
pěkně a je vidět, že umělec dobře své dílo ovládl.
Do
úzkého a dlouhého prostoru se tak tak vešlo šest
postav.
Některé
dokážeme
rozpoznat
na
první
pohled,
o
jiných
se
můžeme
jen
dohadovat.
Figura
sedící
vlevo
na
balíku
je
bůh
cestování
a
obchodu
Merkur,
má
svou
typickou
hůl,
helmu
a
sandály.
Žena
zcela
vpravo
je
také
bohyně
-
Ceres
neboli
Deméter.
Drží
klas
na
znamení
hojnosti
a
kolo.
To může být znakem cestování stejně jako rolnictví. Zcela
uprostřed
reliéfu
je
kulatý globus,
svět,
nad
nímž
se
sklánějí
další
dvě
ženy.
Jedna
v
ruce
drží
lokomotivu
a
znak
křídel
a
druhá
pohár
a
knihu.
Kniha je symbol vědění. Moc hezky spojuje knihu a český národ
Ján Kollár : Co my
v knize lidstva býti máme ?
Kniha je také zednářský symbol moudrosti. Nebo jde o jízdní
řád, na jehož přesnost dráhy přísahaly jako teologové na
bibli.
Symbolika
sedících postav je méně jasná. Jde patrně o cestující,
uživatele drah. Muž vpravo má pracovní oděv a kladivo, jistě
dokáže opravit jakékoli železniční stroje. Žena v nařaseném
rouchu je tajemnější. Protože je reliéf chráněn pletivem, nedá
se přesně rozpoznat její atribut má-li nějaký : knihu či
květinu v klíně. Žena si stíní pohled, hledí do dáli –
vyhlíží příjezd vlaku ? Reliéf je monumentální dekorativní
dílo, které dává železnici do vínku božský dohled. Aby
ovládla celý svět a přispěla k hojnosti.
Článek vyšel v Hradeckém deníku v dubnu 2013
Žádné komentáře:
Okomentovat