Správný
klobouk správně nositi
Václav
Kliment
Klicpera
je
přítomen
v
Hradci
Králové
nejen
ve
jménu
excelentní
divadelní
scény,
ale
také
díky
bustě
na
průčelí
budovy.
Netradičně
pojatá
bronzová
hlava
byla
osazena
v
roce
2002.
Autorem
je
sochař
Vladimír
Preclík
(1929
– 2008)
známý
svými
groteskními
portréty.
Portrétovat
významné
osobnosti
české
avantgardy
začal
už
ve
svých
29
letech.
Nejlépe
se
mu
podobizny
dařily
v
šedesátých
letech.
Některé
nebyly
modelované,
ale
vytloukané
prknem,
například
Vítězslav
Nezval
nebo
Josef
Čapek.
Právě
tato
vynalézavost
patří
k
největším
kladům
původního
cyklu
i
rané
Preclíkovy
tvorby.
V
pozdější
etapě
života
se
sochař
soustředil
na
společenský
život,
publikoval
řadu
knih,
ale
ve
své
práci
po
nápadech
jakoby
lapal,
často
i
v
dílech
jiných
umělců.
Jeho
mediální
schopnosti
zastínily
výtvarné
dílo
a
portréty
z
nové
doby
jsou
příliš
popisné,
jakoby
už
nevěřil,
že
výtvarná
zkratka
může
být
pochopena.
V
nejmladších
hlavách
není
nadhled
ani
autentická
stylizace,
jen
anekdota.
Chlumecký
rodák
Václav
Kliment
Klicpera
1792
– 1859,
čestný
občan
Hradce
Králové,
byl
vzděláním
filozof
a
povoláním
humanitní
profesor.
Autor
veseloher
Rohovín
Čtverrohý
nebo
Hadrián
z
Římsů
na
zachovaných
dobových
kresbách
vypadá
vážně
a
seriózně.
Jaký
byl
asi
doopravdy
?
Fotografie
v
jeho
době
byla
sotva
v
plenkách
a
Klicpera
se
na
rozdíl
od
svých
současníků
Baudelaira,
Poea
či
Němcové
vyfotografovat
nedal.
Rozpor
mezi
humorem
her
a
vážností
portrétů
či
usedlostí
profesorského
postu,
přiměl
sochaře
dát
hlavě
váhavý
a
možná
trochu
zasněný
výraz.
Vtip
měly
dodat
neobvyklé
barvy,
ale
kolorovaný
bronz
jen
málokdy
působí
dobře.
Poprsí
je
odhmotněné,
tak
jak
je
to
pro
pozdní
Preclíkovu
práci
v
bronzu
typické.
Fialový cylindr je sochařovou představou o jedinečně hravé duši dramatika. Neobvyklý odstín měl podpořit efekt magického artefaktu v narážce na frašku Divotovrný klobouk z roku 1821. Tvar, který Preclík pro klobouk vytvořil, využila i jedna z jevištních dramatizací. Preclík měl ostatně klobouky rád, jednu svoji sochu nazval trochu klicperovsky : Správný klobouk správně nositi. Ani nelogická barevnost ani nejistota v charakteristice osobnosti pro nás nevytvářejí skutečný obraz českého obrozeneckého dramatika, což je ostatně velice nesnadný úkol. Umístění na průčelí divadla působí náhodně, bez souvislosti s ostatními sochami a dominantními prvky v okolí. Ale školáci si určitě vybaví moudrý klobouk z Harryho Pottera nebo rčení, že kdo je chytrý, má pod kloboukem.
Fialový cylindr je sochařovou představou o jedinečně hravé duši dramatika. Neobvyklý odstín měl podpořit efekt magického artefaktu v narážce na frašku Divotovrný klobouk z roku 1821. Tvar, který Preclík pro klobouk vytvořil, využila i jedna z jevištních dramatizací. Preclík měl ostatně klobouky rád, jednu svoji sochu nazval trochu klicperovsky : Správný klobouk správně nositi. Ani nelogická barevnost ani nejistota v charakteristice osobnosti pro nás nevytvářejí skutečný obraz českého obrozeneckého dramatika, což je ostatně velice nesnadný úkol. Umístění na průčelí divadla působí náhodně, bez souvislosti s ostatními sochami a dominantními prvky v okolí. Ale školáci si určitě vybaví moudrý klobouk z Harryho Pottera nebo rčení, že kdo je chytrý, má pod kloboukem.
Text byl poprvé publikován v říjnu 2012 v Hradeckém deníku.
Žádné komentáře:
Okomentovat