Lvi
a
květinové
děti
na
třídě
ČSA
Na
třídě
ČSA
556
v
sousedství
spořitelny
stojí
žlutobílý
dům
s
antickým
sloupovím
a
dvěma
lvy.
Dům
byl
postaven
roku
1913
architektem
Bohumilem
Waigantem.
Je
velmi
pravděpodobné,
že
lvi
a
putti
v
prvním
patře
jsou
dílem
jeho
staršího
bratra
Antonína
Waiganta,
ale
toto
autorství
není
písemnými
prameny
potvrzené.
Antonín
Waigant
(1880
– 1918)
byl
absolvent
pražské
umělecko-průmyslové
školy
v
ateliéru
dekorativního
sochařství
Celdy
Kloučka.
V
jeho
velmi
brzy
uzavřeném
díle
převažují
sochařské
detaily
k
architektuře:
karyatidy,
portály domů, dívčí
postavy,
ženy
držící
ovoce
nebo
dlouhé
věnce,
maskarony,
muži
atlanti
pod
korunní
římsou
a
putti
se
zvířaty
nebo
rohy
hojnosti.
V
Praze
v
Lazarské
ulici
realizoval
roku
1912
dvě
kubistické
postavy
na
domě
Diamant.
Stylově
se
dítě
a
lev
do
práce
Antonína
(který
pracoval
i na
štucích
muzea)
hodí.
Hádankou zůstává nejen kdo je autorem, ale co přesně spojení
dětí, květin a lvů znamená. Lev je častý symbol statečnosti,
ale i pýchy, hněvu a cholerického temperamentu. A samozřejmě
české státnosti. Jenže lev bez hřívy je častěji lvice a pro
tu nemá symbolika tak dobré vysvětlení.
Putto
neboli amoret je dítě, které často nese roh hojnosti. Ten patří
Fortuně, bohyni štěstí. Fortuna řídí lidské osudy a je velmi
vrtkavá. Sám roh pochází od kozy Amalthey, ulomil jí ho hrdina
spojovaný se lví silou, Herakles. Koza Amalthea na Krétě odkojila
boha Dia, zachránila ho tak před jeho otcem Kronem a byla
pozvednuta na nebe. Stala se jedním z Jupiterových měsíců.
Fortunin roh hojnosti je znakem pohostinnosti, jaký by asi na
podobném domě mohl být. Ale třeba jde spíš o košík s
květinami, který božské děti vezou na nepravděpodobném
dopravním prostředku. V době pozdní secese byla velmi oblíbená
egyptská a starověká móda a tak je možné, že dvojice lvů
naznačuje sluneční cestu nebo dokonce odkazuje k mykénské Lví
bráně ! Všimněme si, že dům je plný antikizujících sloupů.
Sloup symbolizuje zemskou osu, středobod světa. A do třetice lev a
roh hojnosti
patří
k
atributům
jednoho
z
menších
proroků
Starého
zákona,
sv.
Joela.
Květiny
připomínají
krásu
stvoření
a
jsou
symbolem
probuzení
života.
Květiny
mají
stejně
vymezený
čas
jako
člověk,
který
vzejde
a
zvadne.
Ať
tak či tak, dům je koncipován ve směsici nových
architektonických prvků se starými. Lvi, dítka a květiny měly
strohým tvarům přidat na výpravnosti.
Článek vyšel v červnu 2013 v Hradeckém deníku
Žádné komentáře:
Okomentovat