Město
Hradec
Králové
jeden
ze
svých
sadů
pojmenovalo
po
spisovateli,
jehož
dílo
je
vnímané
jako
„národní“.
V
Jiráskových
sadech
mezi
elektrárnou
a
Zimním
stadionem
je
kromě
Škodova
Soutoku
umístěn
pomník
Aloise
Jiráska
(1851
-
1930).
Jde
o
mohylu
ze
žulových
kamenů,
nejvyšší
část
je
pískovcová
s
reliéfním
profilem
spisovatele
od
hořického
sochaře
narozeného
v
Třebechovicích
Jaroslava
Plichty
(1886
– 1970).
Kruhová
bronzová
pamětní
deska
přibyla
až
v
roce
1931,
asi
rok
po
spisovatelově
smrti.
Pomník
samotný
zhotovila
firma
Jaroslav
Samek
podle
návrhu
sochaře
Srdínka
(podle
některých
pramenů
Josefa,
podle
jiných
Bohumila)
a
malíře
Bohumila
Líznera
(1881-1957).
Srdínko
byl
absolventem
sochařské
školy
v
Hořicích
a
Lízner
patří
k
legendárním
umělcům
spojeným
s
městem,
ateliér
měl
nad
restaurací
Malý
růžek.
Pomník
Aloisi
Jiráskovi
byl
odhalen
v
červnu
1922
ještě
za
jeho
života.
Zadavatelem
byla
pobočka
Svazu
československého
důstojnictva.
Nápadnou
součástí
pomníku
je
obdélníkový
reliéf
z
carrarského
mramoru
s
motivem
z
husitské
trilogie
Bratrstvo
a
s
citátem
z
prvního
dílu
:
Půjdeme.
Já,
bratr,
my
všichni.
Kamkoli
poznáš.
V
prvních
letech
nové
republiky
byl
spisovatel
Jirásek
významnou
osobností
společenského
a
politického
života.
V
roce
1918
vítal
projevem
prezidenta
Masaryka
při
jeho
příjezdu
na
Wilsonovo
nádraží.
Stal
se
poslancem
Revolučního
národního
shromáždění
Republiky
československé.
V
parlamentních
volbách
v
roce
1920
získal
senátorské
křeslo
v
Národním
shromáždění
za
Československou
národní
demokracii.
Čtyřikrát (1918,
1919,
1921,
1930)
byl
navržen
na
Nobelovu
cenu
za
literaturu.
Roku
1921
byly
po
celé
republice
velkolepě
oslavovány
spisovatelovy
sedmdesáté
narozeniny.
Všechny
tyto
důvody
se
patrně
sečetly
při
rozhodnutí
realizovat
roku
1922
památník
spisovatele,
učitele,
historika
a
senátora,
a
není
to
v
Hradci
Králové
připomenutí
jediné.
Tato
verze
z
parku
na
soutoku
kombinuje
přírodní
mohylu
s
realistickým
bronzovým
reliéfem
a
symbolickou
scénou
přísahy
husitů
svému
vůdci.
Mohyla
souvisí
se
slovanskou
legendou,
již
Jirásek
rozvíjel
a
také
s
legendou
husitskou.
Husitství
se
stalo
motivem
pro
posílení
národního
sebevědomí,
ač
jiní
historici
právem
poukazovali
na
rozporuplnost
husitské
kapitoly
v
našich
dějinách.
Pomník
prošel
v
roce
2010
generální
opravou.
Podoba
pomníku
velmi
dobře
vystihuje
směs
slovanské
mystiky
a
symbolické
metaforičnosti
s
historickým
realismem,
díky
níž
Jiráskovo
dílo
tak
sugestivně
dokázalo
působit
na
čtenáře.
Žádné komentáře:
Okomentovat