Sochy ve výklencích : Sv. Ignác, Sv. František Xaverský, Sv. Alois, Sv. Stanislav. Světci řádu jezuitů.
Svatý Ignác z Loyoly |
Ignác
z
Loyoly
Narodil
se roku 1491 jako nejmladší třinácté dítě ve španělské
šlechtické rodině. Byl zasvěcen Bohu už od dětství, ale jeho
vlastním výběrem byla vojenská kariéra. Teprve když ho při
obléhání Pamplony zasáhla dělová koule a roztříštila mu
nohu, která bolestivě srůstala a zůstala už navždy kratší,
začal číst, přemýšlet a objevil boha, filozofii a teologii. S
přerodem z dlouhovlasého dandyho na evangelistu lidských duší a
rytíře ducha začal poměrně pozdě, ve třiatřiceti letech.
Cestoval pěšky, postil se, meditoval a studoval na několika
místech v Evropě. Ve čtyřiceti sedmi přijal kněžské svěcení.
Societas
Jesu
založilo
v
Paříži
sedm
přátel,
roku
1540
byla
uznána
papežem.
Ignác
se
stal
prvním
generálem
řádu,
jehož
heslem
bylo
Vše
pro
větší
slávu
boží
a
v
jehož
detailech
byla
stále
znát
Loyolova
vojenská
minulost
a
praktické
uvažování.
Ignác
z
Loyoly
je
uctíván
jako
patron
jezuitů,
vojáků,
dětí,
těhotných
žen,
je
vzýván
proto
moru,
horečce
a
při
problémech
se
svědomím.
Jeho
atributy
jsou
drak,
kněz,
srdce,
znak
IHS.
Na
průčelí
kostele
Nanebevzetí
Panny
Marie
jsou
umístěny
od
roku
1704
čtyři
figury
jezuitských
světců.
Dole
vlevo
Ignác
z
Loyoly,
vpravo
František
Xaverský
a
nahoře
Alois
Gonzaga
a
Stanislav
Kostka.
Těmto
patronům
byly
také
zasvěceny
kostelní
zvony.
Sochy
nejsou
dílem
špičkového
sochaře,
nemají
příliš
oduševnělé
výrazy,
ani
elegantní
proporce.
Za
sítěmi
proti
holubům
je
stejně
příliš
nevidíme.
Ignáce
z
Loyoly
poznáme
jen
podle
roucha
a
knihy.
Většinou
se
o
něm
píše
jako
o
temperamentním
baskickém
světci,
ale
na
této
soše
se
jen
nepřítomně
usmívá.
Knihou
může
být
písmo,
ale
spíše
řádové
stanovy.
Ignác
totiž
vtiskl
Tovaryšstvu
Ježíšovu
pevný
řád
a
sepsal
metodu
k
rozjímání.
Šlo
duchovní
cvičení
založené
na
meditacích,
jejichž
smyslem
bylo
očistit
a
pročistit
mysl
i
ducha.
Byl
přesvědčen,
že
není
důležité
věci
jen
rozumem
chápat,
ale
vnitřně
je
prožít,
protože
jen
tak
jsou
schopny
nás
vnitřně
proměnit.
Zemřel
1556,
blahoslaven
byl
jako
první
jezuita
r.1609
a
svatořečen
r.
1622.
Říkal
:
Modli
se,
jako
by
všecko
záleželo
jen
na
Bohu,
ale
přičiňuj
se,
jako
by
záleželo
jen
na
tobě,
zda
budeš
spasen.
Dnes
je
Ignácem
založená
společnost
nejpočetnější
mužskou
řeholí
Církve.
Jezuité
mají
po
celém
světě
přes
500
vysokých
škol
s
30.000
členů,
kteří
každoročně
učí
přes
200.000
studentů.
Svatý František Xaverský |
Svatý
František
Xaverský
na
průčelí
barokního
kostela
Nanebevzetí
Panny
Marie
Postava
v pravém výklenku dole křtící domorodce vodou nabranou do
lastury je asi nejosobitější figurou z průčelí kostela. Působí
robustně podobně jako Gutfreundovy sochy z dvacátých let
dvacátého století. Tenkrát se tomu říkalo nová věcnost nebo
civilismus. Soubor byl osazen v roce 1704 a pochází patrně od
stejného sochaře z řádu jezuitů, jehož totožnost ještě
nebyla doložena.
Světec
se narodil v Navaře (která ještě nepatřila Španělskému
království) roku 1506 a zemřel na svých misionářských cestách
roku 1552 na ostrově Shangchuan. Už roku 1622 byl prohlášen za
svatého. Během svého života se stal blízkým spolupracovníkem
Ignáce z Loyoly, založil s ním Tovaryšstvo Ježíšovo a vydal se
do exotických zemí šířit křesťanství. I jemu byl zasvěcen
zvon a kaple uvnitř kostela. Poznáme ho velmi snadno, téměř vždy
je v doprovodu domorodce, který vypadá jako Ind nebo černoch,
mívá plamen na prsou, křížek a občas umírá na břehu moře. V
reliéfní úmrtní scéně je zobrazen na soklu Mariánského sloupu
na Velkém náměstí.
Svatý
František
Xaverský
je
apoštolem
Dálného
východu,
patronem
misionářů,
východních
misií,
námořníků,
katolického
tisku,
Indie
a
jezuitů.
Když
pracoval
jako
sekretář
Ignáce
z
Loyoly
v
Římě,
možná
ještě
netušil,
jak
bude
jeho
život
dobrodružný.
Roku
1542
se
plavil
do
Indie
s
flotilou
nově
jmenovaného
indického
guvernéra.
Sedm
let
zakládal
misijní
kolonie
v
Indii,
na
Ceylonu
a
v
Malajsii.
V
roce
1549
se
vydal
do
Japonska,
kvůli
větší
efektivitě
se
naučil
japonsky.
Rozhodl
se
pokračovat
v
záchraně
pohanů
v
Číně,
která
cizince
nepřijímala.
Chtěl
se
tam
dostat
neoficiálně
a
zemřel,
když
čekal
na
čínskou
džunku.
Je
pohřben
v
Indii,
jen
jeho
ruka
byla
převezena
do
jezuitského
chrámu
Il
Gesú
v
Římě.
Ze
svých
cest
vždy
psal
dopisy,
podával
řádu
a
portugalskému
králi
informace
o
svých
úspěších
a
prohrách
a
o
kulturní
a
politické
situaci
v
koloniích.
Socha
na
průčelí
kostela
má
vousy,
husté
vlasy,
ornát
a
štólu
kolem
krku.
Pravá
ruka
křtí,
levá
u
srdce
přísahá
věrnost.
Ruce
jsou
mohutné,
jak
bychom
od
někoho,
kdo
napsal
tisíce
dopisů
a
pracoval
spíše
bystrou
myslí,
asi
nečekali.
Svatý Alois Gonzaga (pravděpodobně) |
Svatý
Alois
Gonzaga
na
průčelí
kostela
Nanebevzetí
Panny
Marie
Dva
mladí světci nad Ignácem z Loyoly a Františkem Xaverským nejsou
dobře rozpoznatelní. Jsou téměř shodně oblečení, podobně
učesaní a mají zrcadlové pózy, pouze ten vpravo drží krucifix,
což je asi nejběžnější atribut světce a nejuniverzálnější
symbol víry. Ale pokud se máme rozhodnout mezi polským jezuitou
Stanislavem Kostkou a italským Aloisem z Gonzagy, bude světec
držící kříž spíše právě on.
Všechny
sochy byly osazeny roku 1704, stejným patronům byly zasvěceny
zvony. Ale Alois z Gonzagy ani Stanislav Kostka ještě v té době
svatořečeni nebyli, až v roce 1726. Za zmínku stojí, že Alois
byl blahoslaven jako první jezuita r.1605, čtyři roky před
generálem a zakladatelem řádu Ignácem z Loyoly.
Čím
si
to
zasloužil
?
Příkladným
životem
a
neobyčejnou
čistotou.
Svatý
Alois
žil
v
letech
1568
– 1591,
byl
ošetřovatelem
nemocných,
zemřel
při
morové
epidemii.
Ve
vídeňskému
muzeu
je
uložen
jeho
portrét.
Bývá
znázorňován
jako
mladík
s dětskou
tváří
v sutaně
s krátkým
pláštěm.
Nejčastěji
v
ruce
drží
Jezulátko,
korunu
s lebkou,
lebku,
lilii,
růženec
nebo
křížek.
Je
uctíván
jako
patron
mládeže,
odešel
totiž
v
pouhých
dvaceti
třech
letech.
V
jeho
kompetenci
je
také
přímluva
proti
moru,
očním
chorobám
a
nově
též
AIDS.
Pomáhá
při
volbě
povolání.
Narodil
se
do
původem
španělské
šlechtické
rodiny
usazené
na
zámku
Castiglione
u
Mantovy
v
Itálii.
Porod
byl
těžký
a
matka
v
něm
viděla
Boží
dar.
Jako
prvorozený
měl
být
válečníkem
a
dědicem
panství,
ale
zřekl
se
svého
majetku
a
sloužil
bohu.
V
rodině
mu
říkali
anděl
míru,
nejen
protože
byl
krásný
jako
anděl,
ale
protože
dokázal
urovnat
spory
horkokrevných
příbuzných
ve
svém
okolí.
V
noviciátu
byl
tak
vzorný,
až
to
jeho
představeným
šlo
na
nervy.
Jezuité
sami
o
něm
vyprávějí
vtip
:
Svatý
Alois
Gonzaga
vynikal
čistotou,
i
když
byl
Gonzaga,
chudobou,
i
když
byl
kníže,
a
pokorou,
i
když
byl
jezuita.
Na
věci
kolem
sebe
se
od
dětství
díval
s
otázkou:
Co
to
prospěje
k
životu
věčnému?
Hned
po
jeho
smrti
se
lidé
přicházeli
s
vírou
a
nadějí
v
zázrak
dotýkat
světcova
hrobu
v
kostele
sv.
Ignáce
v
Římě.
Svatý Stanislav Kostka (pravděpodobně) |
Svatý
Stanislav na průčelí kostela Nanebevzetí Panny Marie
Socha
vlevo nahoře je Svatý Stanislav Kostka, polský jezuita, jemuž byl
vyměřen velmi krátký život. Narodil se roku 1550 v Rostkowu ve
šlechtické rodině a zemřel na horečku v Říme pouhých deset
měsíců po nastoupení noviciátu. Všechny sochy světců – také
sv. Ignác, sv. František Xaverský a sv. Alois Gonzaga, byly
osazeny na průčelí kostela roku 1704. Badatelka Klára Zářecká
hledala ve výročních zprávách uložených ve vatikánském
archívu autora jako jednoho z právě přítomných členů řádu.
Ale zprávy bohužel obsahují jen zmínku, že šlo o velkorysý dar
blíže neurčeného donátora, který byl při modlitbách zázračně
uzdraven Františkem Xaverským.
Svatý
Stanislav
bývá
zobrazován
jako
jezuitský
novic
a
vyznavač
v
taláru.
K
jeho
atributům
patří
Jezulátko
a
svaté
přijímání.
Studoval
v
jezuitské
koleji
ve
Varšavě
a
pokračoval
ve
Vídni,
kde
toužil
vstoupit
do
řádu.
Z
vlivu
svého
mocného
otce
musel
v
přestrojení
uprchnout
přes
Augsburg
a
Dillingen
do
Říma,
aby
byl
přijat
tehdejším
generálem
Tovaryšstva
Ježíšova
Františkem
Borgiášem.
V
řádu
byl
oblíbený
a
svou
smrt
si
předpověděl.
Je
vnímán
jako
patron
čistoty,
Polska
a
studující
mládeže.
Na
kostele
odkazuje
ke
vzdělávací
roli,
kterou
chtěli
jezuité
v
Hradci
Králové
vykonávat.
Sochařsky
nepatří
ani
tato
čtvrtá
socha
k
jiskřivým
skvostům
baroka.
Což
vynikne
zvláště
srovnáním
s
jen
o
pár
let
mladšími
figurami
z
mariánského
sloupu.
Asi
je
dosti
ironické,
že
po
andělském
světci
získal
jméno
spisovatel,
novinář
a
anarchista
známý
svým
ateismem
Stanislav
Kostka
Neumann.
Jezuitský
řád
byl
za
svou
existenci
několikrát
zrušen
a
znovu
založen.
V
českých
zemích
je
vnímán
rozporuplně
díky
postavě
pátera
Koniáše
v
knihách
Aloise
Jiráska
a
díky
vlivu
na
školství
a
vzdělání.
Rozhodně
je
to
ale
jediný
řád,
který
si
dokáže
dělat
legraci
sám
ze
sebe.
Například
:
Jsou
tři
věci,
které
neví
ani
čert.
Za
prvé:
kde
berou
žebravé
řády
peníze.
Za
druhé:
kolik
je
ženských
řádů
a
kongregací.
A
za
třetí:
co
chystají
jezuité?
Praktičnost
přístupu
jezuitů
ke
světu
dokládá
modelový
vtip
:
V
pokoji
sedí
benediktin,
dominikán,
františkán
a
jezuita.
Najednou
zhasne
světlo.
Benediktin
se
bez
rozpaků
dál
modlí
breviář,
protože
ho
umí
nazpaměť.
Dominikán
referuje
o
podstatě
světla
a
temnoty.
Františkán
chválí
Boha,
který
člověku
dává
také
shovívavě
zahalující
sestřičku
tmu.
A
jezuita
jde
ven
a
vymění
pojistky...
Pokud
chcete
vědět,
jak
si
jezuité
šli
zahrát
golf,
klikněte
na
stránky
kongregace.
Žádné komentáře:
Okomentovat