Řecký oheň = Dívka s kruhy |
Před
Všesportovním
stadionem
na
okraji
Malšovic
zatím
ještě
stojí
dvacetimetrový
objekt
Gočárova
žáka,
architekta
Karla
Mahrly.
Vysoká
štíhlá
kovová
konstrukce
bývá
označována
jako
Dívka
s
kruhy
nebo
Řecký
oheň.
Vznikla
v
roce
1966
až
1968
a
rozpor
v
názvech
může
mít
na
svědomí
tradiční
nedůvěra
v
abstraktní
tematiku
sochařství
a
geometrické
formy.
Autor
bývá
zmiňován
jako
o
renesanční
tvůrce.
Narodil
se
17.5.
1911
ve
Dvoře
Králové
(zemřel
27.9.1999).
Studoval
architekturu
na
AVU
v
Praze
u
profesora
Josefa
Gočára,
který
v
Hradci
Králové
v
meziválečné
době
realizoval
řadu
staveb,
na
něž
je
město
dodnes
pyšné.
Gočárův
žák
Máhrla
byl
architekt,
sochař,
malíř,
fotograf
a
básník.
V
malbě
byl
spíše
tradiční,
jeho
tématem
byly
krajiny
a
zátiší.
V
Hradci
má
kromě
sochy
na
stadionu
ještě
dvě
realizace
v
areálu
fakultní
nemocnice
z
počátku
osmdesátých
let.
Jedna
je
před
neurochirurgicku
klinikou
a
druhá
před
pavilonem
RTG
diagnostiky.
Dívka
s
kruhy
/řecký
oheň
vznikla
ve
stylu
Brusel,
který
byl
v
Čechách
velmi
populární.
S
tímto
miminalizovaným
přístupem
totiž
tehdejší
Československou
zažilo
fenomenální
úspěch
na
mezinárodní
přehlídce
v
Bruselu
v
roce
1958.
Brusel
se
pak
udržel
až
do
roku
1989,
byť
posledních
dvacet
let
už
ve
velmi
zředěné
podobě.
Do
jisté
míry
to
mohla
být
pro
umělce
jediná
schůdná
cesta,
jak
se
vyhnout
nadiktovanému
socialistickému
realismu.
Proto
lze
hovořit
o
jakémsi
zlidovělém
národním
slohu,
v
němž
se
spojila
odvážná
estetika
meziválečných
avantgard
a
dekorativní
přístup
poválečné
éry.
Ve
stylu
Brusel
– stejně
jako
v
této
Máhrlově
práci,
vidí
specialista
na
plastiku
normalizace,
sochař
Pavel
Karous
(viz
www.vetrelciavolavky.cz)
zdomácnělý
čapkovský
charakter
tvorby,
humor
a
jednoduchost.
Autor
navrhl
monument
jako
dekorativní
objekt
pro
sportovní
stadion
a
nikoli
ideologický
a
propagandistický
nástroj.
Blíží-li
se
přestavba
celého
stadionu,
je
třeba
se
ptát
– co
se
stane
s
lízátky
a
s
Máhrlovou
kovovou
sochou
?
Vzhledem
k
tomu,
že
památkově
chráněné
nejsou
ani
realizace
Škodovy
– Soutok,
či
L.J.Pospíšil,
lze
jen
těžko
předpokládat,
že
by
tato
solidní
práce
a
doklad
doby,
požívala
standardní
památkové
ochrany.
Přesto
by
se
neměla
jen
tak
ztratit
v
propadlišti
dějin.
Podle
Karouse
snese
srovnání
s
keramickým
obkladem
odvětrávacího
komínu
na
Letné
od
malíře
Zdeňka
Sýkory
z
roku
1969
v
Praze
6,
který
je
dnes
také
správně
památkově
chráněný.
Doufejme,
že
Hradečané
budou
bdělí.
Řecký
oheň
zdůrazňuje
nadčasovost
sportu
a
jeho
mírotvornou
a
národy
spojující
roli.
Dívka
s
kruhy
je
oslavou
schopností
a
vůle,
které
lidé
propadlí
sportu
vykazují.
Je
stvořena
jen
z
pěti
tvarových
segmentů
– dvou
kruhů
a
tří
trojúhelníků.
Přesto
vypadá
z
každého
pohledu
jinak.
Věc
je
designově
promyšlená
a
představuje
kvalitativní
maximum,
co
mohlo
přes
ideologicky
ovlivňené
komise
v
šedesátých
letech
projít.
Prosazení
této
sochy
jistě
bylo
náročným
diplomatickým
utkáním.
Hradecké noviny Přežije Řecký oheň rekonstrukci stadionu
Posudek Pavla Karouse na plastiku Řecký oheň
Posudek Pavla Karouse na plastiku Řecký oheň
Žádné komentáře:
Okomentovat