Na
Slezském
předměstí
je
téměř
utajená
kaple
na
Rožberku,
v
jejíž
blízkosti
stojí
na
soklu
socha
Svatého
Marka.
Vznikla
prý
v
roce
1860
a
byla
sem
přestěhována
ze
svého
původního
umístění
u
silnice
do
Slatiny,
kde
sloužila
jako
hraniční
znamení.
Svatý
Marek,
autor
jednoho
ze
čtyř
kanonických
evangelií,
se
dá
rozpoznat
podle
lva,
jež
ho
doprovází.
Velmi
často
jde
o
lva
okřídleného,
tak
znají
světce
návštěvníci
italských
Benátek,
Markovi
je
totiž
toto
město
zasvěceno.
Svatý
Marek
se
narodil
na
Kypru
v
1.století
našeho
letopočtu.
Po
otcově
smrti
se
s
matkou
přestěhovali
do
Jeruzaléma.
V
jejich
domě
se
scházeli
Kristovi
učedníci
a
zde
se
také
odehrála
poslední
večeře. Marek
doprovázel
na
cestách
svatého
Petra
a
ten
mu vyprávěl
o
životě
Ježíše
a
možná
mu
slova
evangelia
i diktoval.
Markovo
evangelium
je
krátké,
živé
a
neformální,
je
velmi
konkrétní,
stručné
a
asi
bylo
napsáno
rychle.
Možná
vzniklo
v
Římě.
Je
ze
všech
patrně
nejstarší,
čerpají
z
něj
ostatní
evangelisté
a
původně
končilo
prázdným
hrobem.
Je
psáno
řecky,
byť
s
mnohými
slovy převzatými z hebrejštiny a latiny.
Což
poukazuje
na
řecké
vzdělání,
ale
i
na
dlouhý
pobyt
v
Izraeli
a
Římě.
Evangelion
původně
znamenalo
dobrá
zpráva.
Marek
byl
prvním
patriarchou
alexandrijským
a
zakladatelem
křesťanství
v
Africe.
Zahynul
mučednickou
smrtí
při
bohoslužbě.
Jeho
ostatky
byly
uloženy
ve
skalním
hrobě
a
pak
v
Alexandrii,
odkud
je
roku
828
velmi
dobrodružně
uloupili
Benátčané.
Dnes
je
pohřben
v
chrámu
svatého
Marka,
ale
Koptští
křesťané
věří,
že
v
Alexandrii
zůstala
světcova
lebka,
ochraňovaná
v
Markově
koptském
pravoslavném
chrámu.
Existují
i
pověsti,
že
se
Benátčané
v
9.století
spletli
a
namísto
těla
svatého
Marka
přivezli
do
Benátek
ostatky
Alexandra
Makedonského.
Kromě
Benátek
a
ostrova
Reichenau
je
Marek
patronem
notářů,
stavebních
dělníků,
zedníků,
sklenářů,
košíkářů,
malířů
na
skle,
písařů.
Lidé
se
k
němu
modlí
za
dobré
počasí
a
dobrou
úrodu,
proti
blesku
a
krupobití,
proti
náhlé
smrti.
Doprovází
ho
okřídlený
lev,
protože
své
evangelium
začíná
kázáním
sv.
Jana
Křtitele
na
poušti.
Ale
velmi
často
v
rukou
drží
psací
náčiní,
knihu
nebo
svitek.
Na
Slezském
předměstí
je
vyobrazen
klidný
muž
s
dlouhými
vlasy
a
pěstěným
vousem.
Jeho
pohled
je
obrácen
do
sebe,
což
značí
soustředění
na
důležitý
úkol.
Je
oblečen
do
šatu,
v
jakém
si
mladšího
současníka
Kristova
představovaly
celé
generace
umělců
a
teologů
od
rukopisů přes
gotiku
až
do
19.století.
V
rukou
drží
brk
a
knihu,
symbol
jeho
role
evangelisty.
O
nohy
se
mu
otírá
věrný
okřídlený
lev,
který
býval
i
symbolem
vzkříšení.
Odkaz na Deník Svatý Marek
Žádné komentáře:
Okomentovat