Květ
Polabí
od
Vladimíra
Preclíka
(1929 – 2008) byl vytvořen v roce 1968, osazen podle dobových
katalogů v roce 1970.
Kromě přesné datace se různé publikace rozcházejí i v otázce
materiálu.
Přestože
použitá
hmota
vypadá
trochu
jako
beton,
nejde
ani
o
beton
ani
o
pískovec,
ale
o
trachyt,
což
je
magmatická hornina světlé barvy. Trachyty jsou obvykle šedé,
šedobílé, nažloutlé, někdy s hnědavými šmouhami a skvrnami.
Mají drsný povrch a odtud také pochází jejich název. Trachys
znamená v řečtině drsný. Jsou vhodné k opracování řezáním,
broušením a jsou leštitelné. Používají
se
k
výrobě
schodů,
okenních
parapetů,
venkovních
i
interiérových
dlažeb,
obkladů
a
k
vytváření
soch.
Přestože
jsou
jako
vyvřelina
mnohem
tvrdší
než
třeba
pískovec.
Nejčastěji
trachyt
používali
sochaři
v
šedesátých
letech
dvacátého
století.
Květ
Polabí
nahradil
před
hotelem
Alessandria
kovovou
konstrukci
s rudými
hvězdami
v parčíku.
Dnes
ovšem
pozadí
realizaci
vytváří
nepříliš
ideálně
parkoviště.
Takže
není
divu,
že
někteří
obyvatelé
Slezského
předměstí
považují
tvar
za
stylizované
srpy.
Na
konci
šedesátých
let,
kdy
Květ
vznikl,
pracoval
Preclík
na
celé
řadě
rostlinných
motivů.
Většina
jeho
práce
sleduje
organický
růst
a
staví
na
rozdílu
mezi
živou
a
neživou
přírodou.
Květiny
speciálně
považoval
autor
za
protesty.
V této
protestní
linii
vytvořil
např.
Černou
sněženku,
Bodlák
z
Čech
nebo
Srpnový
květ.
Rostlinu
od
Preclíka
z
roku
1968
najdeme
také
v
pardubických
Polabinách.
Preclík
se
prosadil
energickou
a
monumentální
prací
se
dřevem
na
počátku
šedesátých
let.
Nicméně
zakázky
do
veřejného
prostoru
realizoval
v
trvalejších
materiálech
– v
kameni
a
později
v
kovu.
Hradecký
květ
je
geometricky
stylizovaný
až
minimalistický.
Všechny
segmenty
se
soustřeďují
k
centrálnímu
motivu.
Mnoho
lidí
ani
nenapadne,
že
jde
o
Preclíkovo
dílo,
protože
není
barevné
a
nepůsobí
hravě.
Preclík
byl
žákem
Josefa
Wagnera
a
jeho
krédem
bylo
vytvářet
sochy
na
doteku
závislé,
jak
to
sám
formuloval.
Což
se
mu
díky
precizní
až
chladné
modelaci
v
hradecké
květině
až
tak
nepovedlo.
Pokud
tedy
nepočítáme
dotyky
sprejerů.
Možná
mělo
jít
spíš
o
bytelnou
prolézačku
a
strom
her
pro
děcka.
Přesto
si
tato
starší
realizace
našla
své
místo
a
laskavější
odezvu
než
jeho
poslední
osazená
práce
– kontroverzní
Pomník
druhému
odboji
na
pražském
Klárově,
ve
kterém
autor
recykloval
svůj
návrh
z
devadesátých
let
pro
Plzeň.
Hradecký Deník Kvet
Hradecký Deník Kvet
Žádné komentáře:
Okomentovat