Peter
Yarwood
Formnation
Při
cestě
od
Pražského
mostu
vlevo
je
umístěna
čtvrtá
socha
z
letošního
hořického
sochařského
sympozia.
Jejím
autorem
je
Peter
Yarwood,
který
se
narodil
v
roce
1965
v
Cardiffu.
Přestože
pochází
z
Wellsu,
žije
v
anglickém
Bristolu
a
ve
školním
roce
2010
– 11
působil
jako
asistent
profesora
M.
Huemera
v ateliéru
nových
médií
na
pražské
akademii.
Letos
v
březnu
absolvoval
rezidenční
pobyt
v
pražském
centru
Trafačka,
který
zakončil
výstavou
Pod
povrchem
v aule
právnické
fakulty.
Ve
veřejném
prostoru
Spojeného
království
má
umístěno
už
asi
čtyřicet
realizací,
převážně
z
kamene.
V
Praze
využil
mnohem
rychlejší
a
levnější
materiál
– Ytong.
Řekl
k
tomu
:
Normálně
bych
použil
kámen,
ale
to
je
samozřejmě
daleko
dražší
a
také
tu
hraje
roli
váha.
A
tenhle
materiál
jsem
jednoduše
mohl
koupit
v obchodě
a
je
měkký
jako
sýr.
V
Hořicích sekal do skutečného pískovce, ale řešil téma podobné
jako v Trafačce, šlo o postižení
pohybu, změny a toku času. Chtěl jsem, aby ty kousky sugerovaly
dočasnost, to, že se tvar věcí neustále mění. A není úplně
jasné, zda ony věci vlastně rostou a vyvíjejí se, a nebo se
rozpadají a degradují. To byla moje původní idea. Proto to trošku
vypadá jako nějaké rozpadlé ruiny. Objekt
skvěle
sedí
na
trávník
před
fakultou
a
napovídá,
že
sochař
má
velkou
praxi
v
prostorovém
a
sochařském
designování
zahrad,
kterému
se
ve
své
domovině
také
věnuje.
K
práci
ve
veřejném
prostoru
v
jednom
rozhovoru
poznamenal
:
dělal
jsem
sochy
v
centrech
měst,
nebo
třeba
sochy
pro
nemocnice.
To
je
sice
hezká
práce,
ale
omezená,
je
v
ní
příliš
mnoho
pravidel,
kterými
se
musíte
řídit.Letní
realizaci
z
Hořic
nazval
Formnation
neboli
formování
národa.
Otázka
je : Co
formuje
národ
?
Je
pro
nás
myšlenka
národa
v
integrované
Evropě
stejně
zásadní
jako
byla
pro
naše
předky
v
19.
století
?
Pokud
by
to
tak
nebylo,
přišli
bychom
o
důležitý
prvek
své
identity
?
Znamená
národ
víc
než
evropská
kultura
?
Může
národ
charakterizovat
typické
jídlo,
fyziognomie
– třeba
modré
oči
a
světlé
vlasy
?
Může
to
být
obliba
sportu
(fotbal,
kriket)
nebo
společný
dějepis
?
Je
možné,
že
když
si
dáme
k
obědu
častěji
špagety
než
svíčkovou
s
knedlíkem,
že
už
nebudeme
Čechy
?
Tvoří
národ
pozůstatky
minulosti
?
Bitvy
králů,
katedrály,
hroby
a
zápisy
v
kronikách
?
Fragmenty
vysekané
do
pískovce
působí
neukončeně,
tak
jako
je
neukončený
čas
a
život
na
zemi.
Přesto
je
v
tvarech
něco
z
rezignace
-
padlá
kuželka,
šachová
figurka,
korýši
obrostlá
hlavice
antického
sloupu
jako
odkaz
k
zaniklé
civilizaci.
Odkaz na článek v Deníku
Odkaz na článek v Deníku
Žádné komentáře:
Okomentovat