![]() |
Martin Ježek : Gambrinus |
Na
jižní
fasádě
bývalého
Pivovaru
je
v
mělké
nice
umístěna
socha
muže
s
královskou
korunou,
považovaná
za
pivního
boha
Gambrina.
Na
nohou
má
boty
s
přezkami
ve
tvaru
lva.
Vyrábělo
se
tu
totiž
pivo
Hradecký
či Královský lev.
Muž
má
všechny
znaky
poživačného
chlapíka,
který
nezkazí
žádnou
legraci.
Pozvedá
číši,
jako
by
připíjel
na
zdraví,
či
zkoumal
kvalitu
tekutiny.
Na
oděvu
má
ornament
z
chmelových
lístků
a
chmelová
liána
s
bobulemi
je
přehozena
i
přes
soudek
v
pozadí.
Pivovar
byl
postaven
roku
1846
podle
plánů
stavitele
Bělského.
Sochu
od kameníka Martina Ježka si
podle legendy objednal
sládek
Vincenc
Pichl
za
vyhrané
peníze. Svět piva má své mýty i vtipy. V něm je Plzeň
Mekkou
pivařů
a
lahodný
mok
prazdrojem
života.
Používá
se
slogan
Velký Bůh Gambáč
Vás miluje. A
vypráví se : Osmý
den stvořil Bůh pivo a od té doby ho nikdo neviděl.
V
dávných dobách se zdály omamné účinky piva nadpřirozeného
původu. Bohové dali lidem alkohol, aby lépe snášeli svou
smrtelnost. Jméno Gambrinus je mnohem mladší a možná zcela
umělé. Patřilo vynálezci piva. Šlo buď o sládka Karla
Velikého, nebo brabantského a flanderského krále, Jana Prvního.
Gambrinus = Jan Primus. Bohů piva ovšem není málo. V Egyptě byli
s pivem spojováni bohové Hathor
a Osiris
(bůh mrtvých). Ve vikingských příbězích hřmělo a nebe bylo
zatažené a plné mraků, když bohové vařili pivo. Lidé věřili,
že mocným nasáváním piva Thora
Hromovládce
z picího rohu dochází ke kolísání mořské hladiny, k
přílivu a odlivu. Chlapík na fasádě se ovšem Chrisu
Hemsworthovi z Branaghovy komixové adaptace nepodobá ani trochu a
prokazatelně nedrží kladivo. Svého boha piva mají i Mexiko,
Afrika a Japonsko. V Irsku bylo pivo doménou boha kovářů Goibniu,
jehož meče nikdy
neminuly cíl a jehož nápoj dával nesmrtelnost.
Nejčastěji
se s pivem a vínem spojuje řecký bůh Bakchus
neboli Dionýsos, bůh
nespoutaného veselí a nevázanosti. Objevoval v lidech jejich
intuitivní, spontánní stránku. Přinášel radost ze života,
osvěžoval ducha i tělo, podněcoval lásku, uvolňoval básnickou
a věšteckou inspiraci. Kromě satyrů, kentaurů a bakchantek ho
doprovázely i nymfy a Músy. Nosil thyrsos,
hůl ovinutou břečťanem. A to je asi přesně to, co visí místo
meče po boku hradeckého krále. V Čechách je konkurencí
Dionýsovi Radegast,
bůh války a pohostinství. Správný bůh Piva miluje zpěv a
tanec, přísloví a přetlačování rukama. S pivem je spojen i
král Ječmínek –
Zelený muž. Z
novodobých monarchů Fridrich
II.Veliký, král
pruský, který nevěřil, že by vojáci pijící kávu vydrželi
útrapy v případě války stejně jako vojáci pijící pivo.
Už
tisíciletí je stará legenda, že svatý Václav, kníže a patron
české země, pracoval na vinohradu. Ale i on je s pivem spojován.
Karel IV. ho prý přidělil jako patrona pražskému cechu
sladovníků a pivovarníků. Všechny tyto možnosti se promítají
do představy krále či boha piva, jehož si sochař Martin Ježek
představoval jako někoho, kdo si umí užít piva i života a
zároveň pivu i životu rozumí. Možná to byl tehdejší sládek.
Článek vyšel v Hradeckých novinách v úterý 10.1.2012
Hradecké noviny : Hradecký Gambrinus si umí užít života
Žádné komentáře:
Okomentovat