Oblíbené příspěvky

pondělí 2. ledna 2012

GAMBRINUS - MARTIN JEŽEK

Martin Ježek : Gambrinus
Na jižní fasádě bývalého Pivovaru je v mělké nice umístěna socha muže s královskou korunou, považovaná za pivního boha Gambrina. Na nohou boty s přezkami ve tvaru lva. Vyrábělo se tu totiž pivo Hradecký či Královský lev. Muž všechny znaky poživačného chlapíka, který nezkazí žádnou legraci. Pozvedá číši, jako by připíjel na zdraví, či zkoumal kvalitu tekutiny. Na oděvu ornament z chmelových lístků a chmelová liána s bobulemi je přehozena i přes soudek v pozadí. Pivovar byl postaven roku 1846 podle plánů stavitele Bělského. Sochu od kameníka Martina Ježka si podle legendy objednal sládek Vincenc Pichl za vyhrané peníze. Svět piva má své mýty i vtipy. V něm je Plzeň Mekkou pivařů a lahodný mok prazdrojem života. Používá se slogan Velký Bůh Gambáč Vás miluje. A vypráví se : Osmý den stvořil Bůh pivo a od té doby ho nikdo neviděl.
V dávných dobách se zdály omamné účinky piva nadpřirozeného původu. Bohové dali lidem alkohol, aby lépe snášeli svou smrtelnost. Jméno Gambrinus je mnohem mladší a možná zcela umělé. Patřilo vynálezci piva. Šlo buď o sládka Karla Velikého, nebo brabantského a flanderského krále, Jana Prvního. Gambrinus = Jan Primus. Bohů piva ovšem není málo. V Egyptě byli s pivem spojováni bohové Hathor a Osiris (bůh mrtvých). Ve vikingských příbězích hřmělo a nebe bylo zatažené a plné mraků, když bohové vařili pivo. Lidé věřili, že mocným nasáváním piva Thora Hromovládce z picího rohu dochází ke kolísání mořské hladiny, k přílivu a odlivu. Chlapík na fasádě se ovšem Chrisu Hemsworthovi z Branaghovy komixové adaptace nepodobá ani trochu a prokazatelně nedrží kladivo. Svého boha piva mají i Mexiko, Afrika a Japonsko. V Irsku bylo pivo doménou boha kovářů Goibniu, jehož meče nikdy neminuly cíl a jehož nápoj dával nesmrtelnost.
Nejčastěji se s pivem a vínem spojuje řecký bůh Bakchus neboli Dionýsos, bůh nespoutaného veselí a nevázanosti. Objevoval v lidech jejich intuitivní, spontánní stránku. Přinášel radost ze života, osvěžoval ducha i tělo, podněcoval lásku, uvolňoval básnickou a věšteckou inspiraci. Kromě satyrů, kentaurů a bakchantek ho doprovázely i nymfy a Músy. Nosil thyrsos, hůl ovinutou břečťanem. A to je asi přesně to, co visí místo meče po boku hradeckého krále. V Čechách je konkurencí Dionýsovi Radegast, bůh války a pohostinství. Správný bůh Piva miluje zpěv a tanec, přísloví a přetlačování rukama. S pivem je spojen i král Ječmínek – Zelený muž. Z novodobých monarchů Fridrich II.Veliký, král pruský, který nevěřil, že by vojáci pijící kávu vydrželi útrapy v případě války stejně jako vojáci pijící pivo.
Už tisíciletí je stará legenda, že svatý Václav, kníže a patron české země, pracoval na vinohradu. Ale i on je s pivem spojován. Karel IV. ho prý přidělil jako patrona pražskému cechu sladovníků a pivovarníků. Všechny tyto možnosti se promítají do představy krále či boha piva, jehož si sochař Martin Ježek představoval jako někoho, kdo si umí užít piva i života a zároveň pivu i životu rozumí. Možná to byl tehdejší sládek.

Článek vyšel v Hradeckých novinách v úterý 10.1.2012
Hradecké noviny : Hradecký Gambrinus si umí užít života




















Žádné komentáře:

Okomentovat