Téma
Milenců
patří
k
poměrně
neobvyklým
tématům
na
veřejných
prostranstvích.
Vyskytuje
se
také
pod
názvem
Polibek
a
vždy
jde
o
setkání
dvou
těl
ve
společném
prostoru.
To
je
pro
umělce
výzva
– jak
prolnout
dvě
těla
tak,
aby
socha
byla
srozumitelná,
ale
současně
aby
byla
vhodná
do
prostoru
obývaného
lidmi
různých
názorů.
Téma
projevované
lásky
se
dá
zpracovat
něžně,
odtažitě,
chladně,
vyzývavě,
naturalisticky,
pornograficky,
abstrahovaně,
symbolicky...
Protože
u
tohoto
tématu
vždy
hrozí
kontroverze,
dávají
sochaři
i
donátoři
přednost
méně
konfliktním
tématům,
jakým
je
rodina
s
dítětem,
matka
s
dítětem,
sportovci
nebo
partyzáni
stojící
na
dlaň
od
sebe
a
samostatné
figury.
Ačkoli
je
projevená
láska
jako
souhra
protikladů
tématem,
které
dominuje
našim
životům
téměř
v
každém
věku,
je
chápána
jako
příliš
intimní
pro
náměstí,
vhodná
snad
do
parku
či
do
interiéru.
Před
Klicperovým
divadlem
je
umístěna
pískovcová
skulptura
Jaroslava
Kolomazníka
Milenci.
Sochař
se
narodil
v
Hodkovicích
u
Mohelnice
v
roce
1935.
Studoval na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze i na
Akademii výtvarných umění. Pobýval v ateliéru těch nejlepších,
u profesorů Josefa Wagnera a Vincence Makovského. Řadu
let
vyučoval
na
kamenické
škole
v
Hořicích.
Je
autorem
mnoha
figur
na
veřejných
prostranstvích
osazených
v
70.
a
80.letech.
Web
Vetřelci
a
volavky,
který
se
specializuje
na
normalizační
realizace,
ho
uvádí
jako
jednoho
z
nejfrekventovanějších
sochařů.
Dobové
katalogy
vyzdvihují
Kolomazníkův
smysl
pro
řád
a
kompoziční
vyváženost.
Skulptura
před
divadlem
je
zajímavě
tvarově
řešená.
Klubko
údů
milenců,
vzájemně
propletených
těl,
je
sochařsky
dobře
promyšlené
a
zvládnuté.
Je
umístěné
přímo
na
zemi,
tak
jak
je
to
obvyklé
u
abstraktních
a
tvarově
redukovaných
land-artových
realizací.
Český
termín
pozemní
sochařství
se
příliš
neužívá,
ale
tady
vcelku
sedí. Tímto dynamickým tvarem se Kolomazník zabýval v 60.letech,
padesáticentimetrový předobraz ze sliveneckého mramoru a metrová
sádra jsou datovány rokem 1966, ale k osazení pískovcové verze
před divadlem došlo až o třicet let později, v roce 1996.
Instalace a použití sochy vnáší do jejího vyznění problém.
Možná prostor můžeme vnímat jako relaxační a intimní, přesto
nás tu toto téma trochu zaskočí. Důvodem je mj. usazení na
kruhovém útvaru připomínajícím kanalizaci. Něco takového by
si Milenci ani ve víru vášně jistě nevybrali. Podivnost si
vynutila technická stránka věci, když skulptura měla být
použita zároveň jako pítko. Komunikační prostor před divadlem
je velmi komplikovaný pro umístění tradičních soch, které mají
tendenci soustředit prostor okolo sebe a chovají se tak trochu
konkurenčně. Přinejmenším zeleň je výborným pozadím pro
milostný zápas Jaroslava Kolomazníka.

Viz web Vetřelci a volavky
Hradecké noviny Milostný zápas
...tenhle název bych článku sama určitě nedala...


Žádné komentáře:
Okomentovat