![]() |
Jan Nepomucký podpírán anděly, kopie |
Jan
Nepomucký
podpírán
anděly
Hradecké noviny Tajenky na sousoší ...
S
tímto
světcem
se
v
Hradci
Králové
setkáváme
velmi
často.
Kromě kašny je zobrazen
na
mariánském
sloupu,
na
domě
č.
163
V
Kopečku
i
na
fasádě
kostela,
který
mu
byl
zasvěcen
v Zieglerově
ulici.
Jediná
figura
mu
může
konkurovat
a
tou
je
Jan
Hus.
Však
také
se
mnozí
domnívají,
že
popularita
Johánka
z
Pomuku,
téměř
současníka
Husova,
byla
uměle
podpořena
v
době
baroku
především
jezuity,
aby
potlačila
Husův
kult
inspirující
ke
vzpouře.
Uprostřed
Malého
náměstí
je
kašna
s
neobvyklým zpodobením Jana
Nepomuckého.
Běžně ho poznáme
podle
pěti
hvězd,
které
se
zjevily
na
obloze,
když
bylo
z Vltavy vyloveno
jeho
tělo.
Má je usazeny na svatozáři, leč tato socha o svatozář v průběhu
času přišla. Nepomuk
byl
významným
právníkem
a
zpovědníkem
královny.
Dotrpěl
svůj
pozemský
život
předčasně vzhledem
k
tomu,
že
některá
z
jeho
funkcí
zkřížila
plány
králi
Václavu
IV.
Lucemburskému.
S
Janovým
příběhem
jsou
spjaty
i
zázraky.
Nejdůležitějším
je
tkáň
nalezená
po
několika
stech
letech
neporušená
v
jeho
lebce.
Dlouho
byla
pokládána
za
jazyk
– tedy
ten
orgán,
kterým
Johan
z
Pomuku
zpovědní
tajemství
nezradil.
Socha
je
výjimečná
námětem
i
autorstvím.
Je
pokládána
za
práci
z
dílny
barokního
sochaře
Matyáše
Bernarda
Brauna,
který
působil
ve
východních
Čechách
poměrně
často,
nejnápadněji
v
nedalekém
Kuksu.
Braun
žil
v
letech
1684
až
1738.
Kašna
se
sochou
by
měla
pocházet
z
roku
1718,
kdy
ji
objednal
rychtář
Jan
Fridrich.
Původně
stála
na
podstavci
u
dominikánského
kláštera
nedaleko
Pražské
brány.
Na
dnešní místo
byla
přenesena
až
roku
1772.
V
té
době
byl
díky
budování
pevnosti
klášter
zbořen.
Kašna
byla
k sousoší připojena
až
dodatečně.
Voda
do
ní
byla přiváděna
z
věže
Kropáčka.
Dříve v těchto místech stávala roubená studna.
Kašna
byla
na
přelomu
milénia
rekonstruována,
originál
sochy
(se
svatozáří
a
s
hvězdami)
je
uložen
v
královéhradeckému
muzeu.
Na
Malém
náměstí
ji zastupuje kopie
vytvořená
hradeckým
sochařem
a
kameníkem
Václavem
Škodou
z
roku
1930.
Má
to
své
důvody.
Barokní
sochy
jsou
obvykle
vytvořeny
z
pískovce,
jehož
poločas
rozpadu
se ve
středoevropském
podnebí
odhaduje
průměrně
na
300
let
(v
případě
špatných
podmínek
je
ale
i
mnohem
kratší)
a
ty
už
od
dob
baroka
uplynuly.
Kašna
byla
odhalena
18.prosince
2001,
včetně
znovuzavedení
vodního
režimu,
takže
v
této
podobě
stojí
na
Malém
náměstí
téměř
přesně
deset
let.
Jan
Nepomucký
patří
mezi
ochránce české země - zemské patrony zvláště při přírodních
pohromách a povodních.
Kamenné
sousoší
sv.Jana
Nepomuckého
na
modlitbách
podpíraného
velkými
anděly,
tzv.
Svatojánské
oratorium,
je
ikonograficky
velmi
vzácné.
Sochařské
dílo
je
umístěno
na
vysokém
třídílném
podstavci
zdobeném
volutami,
barokními římsami a kartušemi se
zlacenými
latinskými nápisy.
Podobný
výjev
téhož světce s
anděly,
mladší,
ale
rovněž
z
Braunovy
dílny,
lze vidět také
ve
Smiřicích.
Jedna
kopie
stála
v
Praze
na
Václavském
náměstí,
další
ve
Dvoře
Králové
a
Stěžerách.
Možná
jde
o
apoteózu
Jana
Nepomuckého.
Apoteóza
znamená
zbožštění,
přijetí
či
vyzdvižení
na
nebesa
mezi
bohy.
To
by
byl
posmrtný
výjev.
Podle
legendy
jde
spíše
o
okamžik,
kdy
Nepomuk
umdlévá.
Právě
prožil
zážitek
vnitřní
vize
s
ukřižovaným
Kristem
a
byl
názorně seznámen se
svou
blížící
se
mučednickou
smrtí.
V
okamžiku, kdy mu podklesla pod tímto údělem kolena, přilétají
zesláblého
Jana
z
nebes
utěšit
andělé.
Tento
motiv
byl
nalezen
ve spisech hradeckého
rodáka,
jezuity
Bohuslava
Balbína.
Vrcholem
sousoší
jsou
andělská
křídla,
která
zastřešují
figury,
chrání
je.
Kompozici
roku
1707
s
tehdy
ještě
nekanonizovaným
Janem
z
Nepomuku
navrhl
mnichovský
malíř
Johan
Kaspar
Sing
pro
univerzitní
tezi
doktora
pražské
univerzity
Pavla
Vodičky
z
Plzně.
Vychází
z
typu
středověké
andělské
piety.
Jde
o
psychologicky
i
emocionálně
působivou
scénu,
kdy
se
z
pravidelné
modlitby
u
klekátka
stává
andělský
útěšný
duchovní
servis.
Socha
je
datována
rokem 1718
zlatým
písmem
na
podstavci
a
uvedeno
je
zde i
její
přenesení
roku
1772.
Ne
ovšem
ledajak
– prostřednictvím
pěti
chronogramů.
Chronogram
je
nápis,
kde
všechna
písmena,
která
mohou
být
římskými
číslicemi,
dávají
dohromady
datum,
o
němž
se
nápis
zmiňuje.
Žádné
písmeno
nesmí
být
vynecháno.
Příslušná
písmena
jsou
graficky
zvýrazněna.
Například,
když
se
v
kartuši
píše
:
HONORANDO
SANCTO
IOANNI
NEPOMVCENO
EREXIT,
což
znamená
Ctihodnému
svatému
Janu
Nepomuckému
vztyčil,
vyhledáme
písmena
:
D
CII
MVC
XI,
které
dávají
správně
seřazeny
letopočet
MDCCXVIII
=
1718.
Písmeno U tehdy splývalo s V. Nápis
dole
letopočet
opakuje
:
SINGULARIS
EIUSDEM
CULTOR
obzvláštní
téhož
ctitel,
tedy
IVLI
IVDM
CVL
=
1718.
Další
dva
nápisy
se
týkají
stejného
data
:
S(ANCTE)
IOANNES
NEPOMUCENE
EXOPTATE
PATRONE
INTERCEDE
PRO
NOBIS
-
Svatý
Jane
Nepomucký,
vytoužený
ochránce,
zaruč
se
za
nás.
I
MVC
X
ICD
I
=
1718.
DÍVE
TUÓS
SOLITÓ
DEFÉNDE
FAVÓRE
CLIÉNTES
-
Svatý,
své
obvyklou
braň
přízní
chráněnce
-
DIV
V
LI
DD
V
CLI
=
1718.
Poslední
text
označuje
datum
transferu
:
DEVOTO
CERTAMINE
E
SUBURBIO
HUC
TRANSLATA
-
Oddaným
úsilím
z
předměstí
sem
přenesena
-
DV
CMI
VVI
VC
L
=
1772.
Jen
pro
úplnost
je
třeba
dodat,
že
námět
oratoria
(hudební
skladby
na
náboženský
příběh)
není
jen
výtvarný,
uplatnil
se
i
v
hudbě.
ORATORIO
DI
SAN
GIOVANNI
NEPOMUCENO,
složil
italský
barokní
skladatel
žijící
na
císařském
dvoře
ve
Vídni,
Antonio
Caldara
na
objednávku
hraběte
F.
A.
Harracha.
Skladba
měla
premiéru
v
Salzburgu
roku
1726.
Tedy tři roky před Nepomukovým svatořečením. V
českých
zemích
se
hrála
poprvé
v
roce
2006.
![]() |
Jan Nepomucký, originál, Muzeum HK |
Žádné komentáře:
Okomentovat