Hobzekova
vila
– Orlické
nábřeží
č.p.
447,
Čeněk
Vosmík
Autorem
vily
na
Orlickém
nábřeží
č.p.
447
je
architekt
Josef
Fanta,
autor
Hlavního
nádraží
v
Praze.
Dům
si
nechal
postavit
v
letech
1909
-
10
profesor
královéhradeckého
dívčího
gymnázia
Bohumil
Hobzek.
Stavbu
prováděla
firma
Rudolfa
Němce
a
během
realizace
se
podstatně
snížila
role
dekorativních
detailů.
Štuky
měly
obohatit
hlavně
zahradní
průčelí.
A
tak
nejvýraznějším
zdobným
prvkem
je
oválný
reliéf
madony
s
Ježíškem
od
Čeňka
Vosmíka
na
štítu
směrem
do
ulice
k
řece.
Čeněk
Vosmík
(1860
– 1944)
se
narodil
v
Humpolci,
vyučil
se
v
otcově
díle
kovářem
a
v
Praze
zlatníkem.
Odešel
do
Vídně,
kde
spolupracoval
s
Antonínem
Wagnerem,
jedním
z
nejslavnějších
příslušníků
slavného
východočeského
rodu
sochařů
a
kameníků.
Vosmík
také
studoval
na
vídeňské
akademii
a
velmi
obdivoval
velkou
uměleckou
hvězdu
Rakouska,
fenomenálního
dekoratéra
Hanse
Makarta.
Po
návratu
do
Prahy
převáděl
do
kamene
Myslbekovy
sochy,
sousoší
Záboj
a
Slavoj
a
Šárku
se
Ctiradem.
Od
krále
českého
sochařství
se
hodně
naučil
a
v
90.letech
za
svou
práci
začal
sbírat
ceny
sám.
Nejčastějšími
tématy
byly
náboženské
náměty
a
dekorativní
práce
do
architektury.
V
tomto
oboru
spolupracoval
hlavně
s
Josefem
Fantou,
ať
už
to
bylo
na
hlavním
pražském
nádraží,
Mohyle
míru
ve
Slavkově
u
Brna
či
na
děkanském
kostele
a
radnici
v
Klatovech.
Hradecká
madona na sobě má gotizující oděv, včetně roušky zakrývající
vlasy. Na svatozáři se skví dvanáct hvězd. Její pohled je
smutný, melancholický, v ruce drží květiny, symbol krásy a
pomíjivosti pozemského světa. Dítě Ježíš je naopak spíše
barokního typu. Na klíně Marie stojí a o pozemský svět se živě
zajímá. Vztahuje z reliéfu ruce a žehná okolo jdoucím. Nabízí
objetí, dalo by se říct. Obě figury jsou tak typickým příkladem
kontrastu mužského aktivního a ženského pasivního pojetí
života. Jde o drobnou, ale půvabnou a dobře provedenou sochařskou
práci. Škoda, že se díky funkcionalismu staly podobné spolupráce
mezi sochaři a architekty spíše vzácností.
Článek vyšel v Hradeckém deníku v létě 2013
Žádné komentáře:
Okomentovat